גרסה מעודכנת לפרק 1

בשבועות האחרונים עמלנו רבות על עדכונו של פרק 1, וכעת, אנו שמחים לבשר על השקתו המחודשת.

שימו לב לנספח שבסוף הפרק, העוסק בדיון תיאורטי אודות מודל ה-CAPM. למיטב ידיעתנו, לא קיימת סקירה ספרותית של הנושא, בעברית, הנכנסת לעומק הדברים כפי שאנחנו נכנסנו. בשבועות הקרובים נעלה את הסקירה הזו בסדרת פוסטים מיוחדת, בה נפתח דיון בנושא אם תרצו בכך.

בהצלחה בלמידה,

ערן, ניר וטל

6 תגובות
  1. אבי ג.
    אבי ג. אומר:

    הי ערן.
    לאחר קריאה חוזרת של פרק 1: אתם מדגישים שכדי להשתמש בנוסחת ה- CAPM בהערכות שווי חברות, על המשקיע להיות מבוזר, כלומר להכיל בעצם את תיק השוק. אני משתמש (כבד) בנוסחת CAPM ומקפיד על כל חלקיה בהערכת שווי של חברות ישראליות קטנות ממדד היתר. אבל מתברר שבתיק המסויים הזה אינני מבוזר לחלוטין.
    שאלה 1: האם תוספת לתיק של ETF כמו VT של חב' וונגארד העוקב אחרי מדד עולמי של 7400 חברות ישנה את המצב ?
    שאלה 2: באיזה משקל מן הערך הכולל של התיק ?

    הגב
    • ערן
      ערן אומר:

      היי אבי,
      תראה, ההגדרה מבוזר נמצאת בשטח אפור יחסית. בדרך כלל, הכוונה היא לתיק שיש בו 20 מניות ומעלה.
      לגבי שאלתך הראשונה, כן, כמובן. הרי החזקה בתעודת הסל הזו כמוה בהחזקה של תיק השוק (בערך, אני ממליץ לך לעיין בנספח של פרק 1 בו אני מדבר על הביקורת של Roll).
      לגבי שאלתך השנייה, קשה לומר. בבגדול, כל ההחזקה שלך צריכה להיות בתיק השוק וההחזקה במניה הבודדת היא השקעה "שולית", כלומר כזו שבאה בנוסף. אבל הרי ברור שאם אתה משקיע במניה שאתה מאמין בה רק 2% מההון העצמי שלך, התיק הכולל שלך לא ימריא במקרה של הצלחה (וגם לא יתרסק במקרה של כישלון). כלומר, אתה תקבל פיצוי רק עבור הסיכון השיטתי של המניה, כפי שמודל ה-CAPM מנבא.
      כלומר, עם הסיכון בא הסיכוי, אבל קח בחשבון שהשקעה במספר קטן של מניות נושאת בחובה הרבה סיכון ספציפי. זה יכול לעבוד לטובתך, ויכול גם שלא…

      הגב
      • אבי ג.
        אבי ג. אומר:

        1. ראשית תודה על תגובתך המהירה.
        2. אינני יודע (הקריטיקה של ROLL) אם תיק השוק יעיל ואם כן, האם VT כפרוקסי שלו יעיל, אך המטרה שלי להשתמש במודל ה-CAPM ולא לבדוק אותו לכן צירפתי הערב את ה- ETF VT לפורטפוליו כמייצג את תיק השוק. בכך עשיתי צעד קטן כדי לעמוד בהנחות המודל.
        3. שאלה: מה מייצג ה- Constant = 2.5% בגליון האקסל של ROLL. האם זו הריבית חסרת הסיכון ? האם הגיליון יכול לשמש גם כדי להוכיח עד כמה התיק שלי אינו יעיל ?

        הגב
  2. ערן
    ערן אומר:

    כן, הקבוע הוא שיעור הריבית חסר הסיכון. מה שהגיליון השני מראה הוא שכאשר אתה בוחן את ה-CAPM באמצעות תיק שנמצא על חזית היעילות, תמיד ה-CAPM יעמוד במבחן, לא משנה מהו תיק השוק שבחרת ומהו שיעור הריבית חסרת הסיכון.
    אגב, בניית תיק יעיל וחזית יעילות מוסברת בספרו הנהדר של שמעון בנינגה, עליו אני ממליץ לכל אחד שרוצה "להרגיש" את התיאוריה המימונית דרך האצבעות.

    הגב
    • אבי ג.
      אבי ג. אומר:

      האם אתה מתכוון לספר FINANCIAL MODELING ? כי ראיתי שהשתמשת בגיליון האקסל בתוספת הנחמדה של בנינגה: getformula מספר אחר שלו.

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *